Instagram Algoritme

Instagram Algoritme: Zo werkt het (ook voor jou)

Zuchtend bekijk je de statistieken van je Instagramaccount. Je bereik is alweer gedaald en interactie met je volgers was er nauwelijks deze week. Komt het door het mooie weer? Is je content eigenlijk wel relevant voor je volgers? Of heeft Instagram achter de schermen weer eens aan de knoppen van het algoritme gedraaid?

Hoe werkt het algoritme van Instagram?

Het algoritme is eigenlijk niets meer dan een ingewikkelde rekensom die bepaalt wat jij te zien krijgt op je tijdlijn. Van alle accounts die jij volgt krijg je maar een fractie te zien. Nieuwe posts krijgen voorrang boven oude posts, maar er wordt ook rekening gehouden met jouw interesses. Instagram bekijkt met wie jij veel interactie hebt. Het algoritme beloont vriendschappen door ze eerder te tonen.

Andersom geldt dat natuurlijk ook: jouw geweldige posts worden door lang niet al jouw volgers gezien. Doodzonde, toch? Gelukkig zijn er een aantal manieren om het algoritme een handje te helpen. Zó word je zichtbaarder op Instagram:

Versla het algoritme: benut het gouden uur

Een nieuwe post wordt in eerste instantie maar aan een heel klein deel van jouw volgers getoond. Wanneer dat groepje volgers erop reageert en liket, weet Instagram dat je waardevolle content gedeeld hebt. Pas dan laten ze jouw post aan een grotere groep volgers zien. Het eerste uur na posten is daarbij cruciaal. Als er dan geen interactie plaatsvindt, val je in moordend tempo naar beneden in het algoritme. Zorg er daarom voor, dat je in het eerste uur na plaatsing zelf regelmatig even online bent. Reageer op iedere reactie onder je post. Niet alleen met een emoji, maar juist met een waardevolle reactie van meer dan vier woorden. Andere mensen zullen dan sneller óók een reactie plaatsen. Want ze zien dat ze echt gelezen worden. Creëer een band met je volgers, zodat ze je steeds weer op blijven zoeken. (en geloof niet alle mythes die over algoritmes worden verspreid)

Post vaak, maar niet te voorspelbaar.

Vaak posten is altijd goed voor je zichtbaarheid. Wees heel regelmatig aanwezig, ook om op anderen te regeren. Maar pas op: als je post via een inplantool, zorg er dan voor dat je niet alleen op ‘ronde tijden’ post. Wanneer je altijd om precies 9.00 uur post, kan het Instagram Algoritme jou aanzien voor een bot. Posten op minder mooie tijden –de ene dag om 9.03 uur en de keer daarna om 8.55 uur- zorgt ervoor dat jij als mens van vlees en bloed wordt gezien.

Maak Stories, ga live en begin een IGTV-kanaal

Instagram heeft in de afgelopen jaren veel nieuwe functies uitgerold. Daar is het platform een stuk interessanter door geworden. Toch is het voor veel mensen nog altijd een drempel om die nieuwe functionaliteiten echt te gaan gebruiken. We consumeren liever… Om je een duwtje in de rug te geven, beloont Instagram jouw content via Stories, livestream en IGTV, door ook je posts hoger in het algoritme te plaatsen.

Gebruik Hashtags om nieuwe volgers aan te trekken

Wist je dat hashtags eigenlijk gewoon zoektermen zijn? En dat gevonden worden op Instagram tegenwoordig net zo belangrijk is als gevonden worden door Google? Onder iedere post kun je maximaal 30 hashtags kwijt. Gebruik woorden die relevant zijn en verwijzen naar jouw branche. Denk voor jouw doelgroep: welke woorden gebruiken zij als ze op zoek zijn naar jouw dienst of product? Tip: check de profielen van je concurrenten. Welke hashtags gebruiken zij? Wie weet zijn ze ook voor jou relevant. Jouw post scoort beter in het algoritme, als je ook op hashtags gevonden wordt.

Jij bent sterker dan het algoritme

Tot slot: laat je nooit uit het veld slaan als Instagram het algoritme weer eens heeft aangepast. Ja, je bereik daalt en daar mag je best van balen. Maar post gewoon door, maak toffe content en ga zelf ook de interactie aan. Experimenteer en zoek uit wat voor jou werkt. Jij bent sterker dan het algoritme.

Happy Instagramming!

Aan de slag met Instagram?

Ontdek al onze Instagram-cursussen van beginner tot pro op deze pagina.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *